Persberichten service

Zelf voor publiciteit zorgen? Bekijk de tips voor een persbericht! Geef je persbericht meer kans

Een persbericht is een prima manier om je nieuws de wereld in te sturen. Je schrijft het. Je verstuurt het. En dan wacht je geduldig af of het ook geplaats of gebruikt wordt. Soms gebeurt dat, soms niet. Soms kun je daar wat aan doen, soms ook niet.

Hfoto-basieronder vind je een paar tips voor je persbericht, die de kans op plaatsing wat groter maken. Ze gaan over de inhoud, de opbouw, het aanbieden en nog meer. Lees ze eens door en houd ze eventueel bij de hand als checklist. Mocht je er niet uit komen, dan verwijs ik je graag naar Bas Holzhaus. Hij heeft deze tips op een rijtje gezet. En hij kan met meer dan 30 jaar ervaring een prima persbericht voor je schrijven.

Het belangrijkste eerst

Gebruik de eerste alinea van je persbericht voor een korte samenvatting van wat je te melden hebt, aan de hand van vragen als wie, wat, waarom, waar en wanneer. In de alinea’s daarna kun je dan dieper op alle zaken ingaan. In alinea twee vermeld je wat het belangrijkste is, en zo werk je verder. Als er niet voldoende ruimte voor je hele persbericht is, kan de redactie er dan gemakkelijk een stukje van af knippen. Ze hoeven dan zelf geen tijd te steken in inkorten en herschrijven.

Een heldere kop

Er zijn redacties die zich gepasseerd voelen als je zelf een kop boven je persbericht zet. Dat kunnen zij zelf immers beter. Maar er zijn er ook die dat alleen maar handig vinden, dat scheelt ze weer werk. Zet je er een kop boven, wees dan zo duidelijk mogelijk. Laat de kern van je verhaal/bericht er in terugkomen.
Neem bijvoorbeeld dit tekstje: Op de Landanoesschool kunnen ouders en buurtbewoners vanaf vrijdag 14 november een week lang genieten van de schildertalenten van de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. Ze hebben een paar keer les gehad van professionele kunstschilders en zijn daarna zelf aan de slag gegaan. Het hoofd van de school, Wim Kessens, is bijzonder trots op wat er aan kunstzinnigs naar boven is gekomen. “Er lopen hier echt Rembrandts en Picasso’s in de dop rond”.
Verkeerde kop: Hoofd Landanoesschool is trots op zijn leerlingen
Goede kop: Leerlingen Landanoesschool tonen hun schildertalent

Meer informatie

Maak het de redactie of journalist zo gemakkelijk mogelijk. Dus voor het geval ze meer willen weten: vermeld onder je persbericht alvast waar ze terecht kunnen voor aanvullende informatie.

Is het nieuws?

Voor jou als verzender is het belangrijk dat je nieuws zoveel mogelijk in de publiciteit komt, in de krant, online, misschien wel bij een lokale of regionale omroep. Maar ‘de media’ kijken anders naar jouw bericht. Zij willen hun lezers/luisterraars/kijkers informatie bieden die voor hen interessant is. Je bericht moet dus nieuwswaarde hebben. Je moet echt iets te melden hebben.
Als je een handel in haardhout hebt, is het niet echt interessant dat je naast grote blokken ook kleine blokken gaat verkopen. Maar dat je elke koper een handleiding ‘Veilig stoken in de open haard’ mee gaat geven, dat heeft nieuwswaarde.
Ander voorbeeld: de bibliotheek organiseert elke week een voorleesuurtje voor peuters en kleuters. Dat gaat al maanden zo, dat is geen nieuws. Maar over twee weken komt Lot van Sesamstaat naar de bieb – en dat is wel nieuws. Door Lot uit te nodigen – en dat bekend te maken – heeft de bieb nieuws gemaakt, waardoor het voorleesuurtje weer even in de belangstelling komt te staan.

Schrijffouten

Gebruik de spellingscontrole van je tekstprogramma – maar lees het bericht zelf ook goed door. De spellingschecker ziet geen verschil tussen ‘donker schilderij’ en ‘dronken schilderij’, tussen ‘net afgelopen’ en ‘niet afgelopen’. Laat iemand anders het ook even lezen. En lees het bericht eventueel van achter naar voor door, zodat je meer op de woorden alleen let dan op de zinnen.

In de mail en in de bijlage

Plak je persbericht in de mail zelf, zodat het meteen gelezen kan worden. Laat het voorafgaan door een persoonlijk bericht, in de vorm van ‘beste redactie, dan en dan doen wij zus en zo, hierom en daarom, we zouden het op prijs stellen als u daar redactionele aandacht aan wilt besteden, bij voorbaat dank, vriendelijke groet’. Maar doe je persbericht (plus eventuele afbeeldingen) ook in de bijlage, zodat het gemakkelijk opgeslagen kan worden.

De juiste contactpersoon

Sommige redacties hebben een enkel mailadres, of alleen een formulier dat je kunt gebruiken. Maar zelfs dan kan het zinvol zijn om even contact op te nemen en te vragen of je je met je bericht tot een specifiek iemand binnen de redactie moet richten. Zo vergroot je de kans dat het eerder op de juiste plek terecht komt.

Op tijd versturen

Het zou natuurlijk mooi zijn als jouw bericht over een evenement net een paar dagen voor de datum in de krant komt te staan. Om die reden kun je besluiten het niet te vroeg te versturen, ‘want dan zetten ze het er misschien wel een week te vroeg in.’ Maar als er ander, belangrijker nieuws is (de Hollandse Brug verzakt, bouwplannen voor een groengebied, een grote brand), moet jouw bericht misschien wel plaats maken. En een week later wordt het niet meer geplaatst, want dan is je evenement al voorbij. Tijdig versturen is dus slimmer. Voor nieuws dat niet ‘aan een datum vast zit’, maakt het niet zo veel uit. Dat kan misschien wel twee of drie weken ‘op de plank blijven liggen’. Geef trouwens ook altijd de exacte datum aan. ‘Volgende week zaterdag’ is voor jou misschien wel duidelijk, je hebt de exacte datum in je hoofd. Maar als je bericht een week eerder geplaatst wordt, heb je een probleem.

Mail je persbericht, het liefst met foto, naar redactie@persbureaualmere.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *