Persberichten service

Zelf voor publiciteit zorgen? Bekijk de tips voor een persbericht! Geef je persbericht meer kans

Een persbericht is een prima manier om je nieuws de wereld in te sturen. Je schrijft het. Je verstuurt het. En dan wacht je geduldig af of het ook geplaats of gebruikt wordt. Soms gebeurt dat, soms niet. Soms kun je daar wat aan doen, soms ook niet.

Hfoto-basieronder vind je een paar tips voor je persbericht, die de kans op plaatsing wat groter maken. Ze gaan over de inhoud, de opbouw, het aanbieden en nog meer. Lees ze eens door en houd ze eventueel bij de hand als checklist. Mocht je er niet uit komen, dan verwijs ik je graag naar Bas Holzhaus. Hij heeft deze tips op een rijtje gezet. En hij kan met meer dan 30 jaar ervaring een prima persbericht voor je schrijven.

 

Het belangrijkste eerst

Gebruik de eerste alinea van je persbericht voor een korte samenvatting van wat je te melden hebt, aan de hand van vragen als wie, wat, waarom, waar en wanneer. In de alinea’s daarna kun je dan dieper op alle zaken ingaan. In alinea twee vermeld je wat het belangrijkste is, en zo werk je verder. Als er niet voldoende ruimte voor je hele persbericht is, kan de redactie er dan gemakkelijk een stukje van af knippen. Ze hoeven dan zelf geen tijd te steken in inkorten en herschrijven.

Een heldere kop

Er zijn redacties die zich gepasseerd voelen als je zelf een kop boven je persbericht zet. Dat kunnen zij zelf immers beter. Maar er zijn er ook die dat alleen maar handig vinden, dat scheelt ze weer werk. Zet je er een kop boven, wees dan zo duidelijk mogelijk. Laat de kern van je verhaal/bericht er in terugkomen.
Neem bijvoorbeeld dit tekstje: Op de Landanoesschool kunnen ouders en buurtbewoners vanaf vrijdag 14 november een week lang genieten van de schildertalenten van de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. Ze hebben een paar keer les gehad van professionele kunstschilders en zijn daarna zelf aan de slag gegaan. Het hoofd van de school, Wim Kessens, is bijzonder trots op wat er aan kunstzinnigs naar boven is gekomen. “Er lopen hier echt Rembrandts en Picasso’s in de dop rond”.
Verkeerde kop: Hoofd Landanoesschool is trots op zijn leerlingen
Goede kop: Leerlingen Landanoesschool tonen hun schildertalent

Meer informatie

Maak het de redactie of journalist zo gemakkelijk mogelijk. Dus voor het geval ze meer willen weten: vermeld onder je persbericht alvast waar ze terecht kunnen voor aanvullende informatie.

Is het nieuws?

Voor jou als verzender is het belangrijk dat je nieuws zoveel mogelijk in de publiciteit komt, in de krant, online, misschien wel bij een lokale of regionale omroep. Maar ‘de media’ kijken anders naar jouw bericht. Zij willen hun lezers/luisterraars/kijkers informatie bieden die voor hen interessant is. Je bericht moet dus nieuwswaarde hebben. Je moet echt iets te melden hebben.
Als je een handel in haardhout hebt, is het niet echt interessant dat je naast grote blokken ook kleine blokken gaat verkopen. Maar dat je elke koper een handleiding ‘Veilig stoken in de open haard’ mee gaat geven, dat heeft nieuwswaarde.
Ander voorbeeld: de bibliotheek organiseert elke week een voorleesuurtje voor peuters en kleuters. Dat gaat al maanden zo, dat is geen nieuws. Maar over twee weken komt Lot van Sesamstaat naar de bieb – en dat is wel nieuws. Door Lot uit te nodigen – en dat bekend te maken – heeft de bieb nieuws gemaakt, waardoor het voorleesuurtje weer even in de belangstelling komt te staan.

Schrijffouten

Gebruik de spellingscontrole van je tekstprogramma – maar lees het bericht zelf ook goed door. De spellingschecker ziet geen verschil tussen ‘donker schilderij’ en ‘dronken schilderij’, tussen ‘net afgelopen’ en ‘niet afgelopen’. Laat iemand anders het ook even lezen. En lees het bericht eventueel van achter naar voor door, zodat je meer op de woorden alleen let dan op de zinnen.

In de mail en in de bijlage

Plak je persbericht in de mail zelf, zodat het meteen gelezen kan worden. Laat het voorafgaan door een persoonlijk bericht, in de vorm van ‘beste redactie, dan en dan doen wij zus en zo, hierom en daarom, we zouden het op prijs stellen als u daar redactionele aandacht aan wilt besteden, bij voorbaat dank, vriendelijke groet’. Maar doe je persbericht (plus eventuele afbeeldingen) ook in de bijlage, zodat het gemakkelijk opgeslagen kan worden.

De juiste contactpersoon

Sommige redacties hebben een enkel mailadres, of alleen een formulier dat je kunt gebruiken. Maar zelfs dan kan het zinvol zijn om even contact op te nemen en te vragen of je je met je bericht tot een specifiek iemand binnen de redactie moet richten. Zo vergroot je de kans dat het eerder op de juiste plek terecht komt.

Op tijd versturen

Het zou natuurlijk mooi zijn als jouw bericht over een evenement net een paar dagen voor de datum in de krant komt te staan. Om die reden kun je besluiten het niet te vroeg te versturen, ‘want dan zetten ze het er misschien wel een week te vroeg in.’ Maar als er ander, belangrijker nieuws is (de Hollandse Brug verzakt, bouwplannen voor een groengebied, een grote brand), moet jouw bericht misschien wel plaats maken. En een week later wordt het niet meer geplaatst, want dan is je evenement al voorbij. Tijdig versturen is dus slimmer. Voor nieuws dat niet ‘aan een datum vast zit’, maakt het niet zo veel uit. Dat kan misschien wel twee of drie weken ‘op de plank blijven liggen’. Geef trouwens ook altijd de exacte datum aan. ‘Volgende week zaterdag’ is voor jou misschien wel duidelijk, je hebt de exacte datum in je hoofd. Maar als je bericht een week eerder geplaatst wordt, heb je een probleem.

Mail je persbericht, het liefst met foto, naar redactie@persbureaualmere.nl

One comment

  1. Goedemiddag,

    Graag deel ik onderstaand persbericht met u.
    Een mooi bericht, na alle (helaas) nodige bomenkap. Een bijzonder initiatief waarbij extra groen wordt geplant in de wijk, t.w. Het Kruiderzeebosje in de Kruidenwijk.
    Samen met basisschool De Digitalis, omwonenden en stichting IVN Natuureducatie wordt dit plan gerealiseerd. Donderdag 29 november gaan alle bomen en planten de grond in, m.b.v. schoolkinderen en wordt er een officieel informatiebord onthuld.

    U bent van harte welkom te komen kijken.
    Voor informatie verwijs ik naar onderstaande pagina’s over het Tiny Forest, een van oorsprong Japanse idee.

    Wij zouden het leuk vinden als uw redactie aandacht aan dit initiatief besteedt.

    Met vriendelijke groet,
    Shirley Stoetzer
    tel 06-28744620

    ——

    Er wordt een bos geplant, midden in de Kruidenwijk

    Een heel bos, dat kan toch niet midden in Kruidenwijk, in Almere?
    Geen zorgen, het gaat hier om een Tiny Forest. Een dichtbegroeid inheems mini bos ter grootte van een tennisbaan (ongeveer 200m2). Het bos heeft als naam Kruiderzeebosje gekregen. Een mooi initiatief van IVN Natuureducatie om meer groen terug te brengen in de wijk en om schoolkinderen betrokken te houden bij de Nederlandse natuur. Bovenal wordt het een prettige ontmoetingsplek voor buurtbewoners, vogels, insecten en ieder die interesse heeft in de natuur.

    Het Tiny Forest in het Koggepark is één van de 10 mini-bossen die in Almere gerealiseerd gaan worden.

    Om de haalbaarheid te borgen, worden er niet zomaar bomen en struiken geplant. Na gedegen bodemonderzoek zijn de meest geschikte bomen en planten uitgekozen die tezamen een mooi bos zullen vormen. Daarbij wordt er een ‘buitenlokaal’ ingericht met hout waar basisschool de Digitalis buitenlessen zal gaan geven om zo de kinderen bij het nieuwe bos betrokken te houden. Hier kunnen buurtbewoners natuurlijk ook van het bos en het park genieten.

    Op donderdag 29 november is het zover, dan planten leerlingen van basisschool De Digitalis het Kruiderzeebosje in het Koggepark. Iedereen is tussen 12.30 en 17.00 uur welkom om een handje & schepje te komen helpen.

    Volgens een vaststaand beplantingsschema en i.s.m. Boogaart Almere, krijgen 40 verschillende bomen- en plantensoorten hun definitieve plaats.

    Bewoners & schoolkinderen van de Kruidenwijk kunnen vanaf het voorjaar volop gaan genieten van hun Tiny Forest Kruiderzeebosje.

    Voor meer info
    https://growinggreencities.almere.nl/tiny-forest
    https://www.ivn.nl/tinyforest/over-tiny-forest
    http://digitalis.asg-almere.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.